Gondolatok: Az írói blokkok leküzdése

Elmondható, hogy nincs olyan író, akinél ne lépett volna fel legalább egyszer a “belső üresség”, a “megbénult ujjak” vagy az “üres lap” tünetegyüttesei. A gondolatok cikáznak, de sehogy sem akarnak mondatokba rendeződni, nincs meg a megfelelő nyitás, valamiért képtelenség folytatni a megkezdett történetet, nincs is megírandó ötlet és így tovább. Az írót ilyenkor egyetlen kérdés foglalkoztatja: Miért van ez?

 

Bevallom az elmúlt egy évben én is ebben az írói válságban szenvedtem és hajlandó voltam mindenféle tanácsot megfogadni, csakhogy elérjek valamit, de eleddig nem értem el vele különösebb sikereket.

A leggyakoribb javaslat az írói blokkra: “Kezdj el írni valamit. Bármit, aminek nincs tétje!”

Nahát! Erre nem is gondoltam volna! A végtelen lehetőségek tárháza nemhogy nem segített, hanem egyenesen arra ösztönzött, hogy csapjam le a laptopot, és vonuljak el a világtól. Erre a javaslatra született a következő bekezdésem:

“És midőn Lancelot fellovagolt a hegyre, hogy találkozzon a királyi hentessel, úgy érezte, hogy az a lila nádi poszáta becsapta őt, mert miféle baromság már, hogy a tó tündére minimálbéren él?!”

Hmm… Most is úgy érzem, hogy ebből a mondatból nem nyertem ihletet a folytatásra.

Kipróbáltam a többit is; váltottam már betűtípust, hallgattam zenét, listába szedtem a cselekményt, szabtam magamnak határidőt, nem hittem el, hogy írói blokkom van, írtam egy párbeszédet, és próbáltam köré cselekményt húzni… semmi. Ezután kezdtem el gondolkodni azon, hogy talán máshonnan kellene megközelítenem a problémát és megoldások helyett eltöprengeni azon, hogy “Miért?”

 

1) Miért nincs ötlet?

Az egyik legrosszabb érzés, amikor csak ülünk a  gép előtt, és üres fejjel meredünk a képernyőre vagy a füzetre. Bennünk van a kényszer, de nem jönnek a szavak. Ilyenkor azt mondják az okosak, hogy tudatalatt más foglalkoztat minket. Oké, de mi?

Ha tudjuk az okát, akkor nagy százalékban elmondható, hogy ezt az okot akarjuk kiírni magunkból, vagy erre akarunk megoldást találni. Ilyenkor az a legjobb megoldás, ha egyszerűen megéljük a problémát. Hagyunk időt magunknak, hogy megéljük a gondunkkal járó érzéseket, gondolatokat. Az is megoldás, ha levelet írunk annak, aki/ami miatt fellépett a blokk.

 

Ha nem tudjuk mi foglalkoztat minket, akkor beszélhetünk az ingerszegény életmódról. Vagyis azért akarunk írni, hogy végre történjen velünk valami, végre legyen valami, ami megindítja a punnyadt fogaskerekeket. Ilyenkor érdemes valamit változtatni a szürke hétköznapokon. Pl.: tartsunk elektronika mentes napot, menjünk el sétálni, vagy találjunk ki gondolatindító játékokat. (ezekre a példákat lásd lejjebb)

 

2) Miről írjunk pontosan? – A rejtett Fluimucil Ábel

A másik borzasztó dolog, ha egyszer csak nem tudjuk folytatni a történetet. Tudjuk, hogy kik a karakterek (biztos ez?), tudjuk milyen kapcsolat van közöttük (igazán?), ismerjük a világot is (tuti?), de akkor sem tudjuk miért nem haladunk vele.

Ez a blokk általában valamilyen hiányt jelöl. Vagy a karakterek személyiségét, vagy a világban elfoglalt helyüket nem ismerjük eléggé, esetleg rájövünk, hogy nincs semmi, ami hosszútávon motivációt adna nekik. Ilyenkor érdemes alaposan átgondolni, hogy valójában kikről írunk és valójában milyen világban is élnek.

 

Tegyük fel, hogy épp történetet írunk egy mestertolvajról, akit elkaptak és csak úgy úszhatja meg a halált, ha egy különleges csapattal együtt teljesíti a királyi küldetést. És most vegyük sorra:

– A főhős egy harmincas mestertolvaj. – Miért lett tolvaj?

– Azért lett tolvaj, mert sanyarú gyerekkora volt, az utcákat járta és ez volt a legegyszerűbb módja a túlélésnek. – Miért nem csatlakozott egy gyerekbandához?

– Azért lett magányos farkas, mert így sokkal több pénzt kereshetett, nem kellett osztoznia senkivel, és övé az egyedüli dicsőség. – Miért alakult ki benne ez az önzőség?

– Azért, mert otthon azt látta, hogy a szülei elisszák az összes pénzt, mindegy mennyi üti a markukat és mindig elégedetlenek.

Na már most, ez a tolvaj kap egy megbízást, hogy lopja el az Egy Gyűrűt, és ehhez társakat is kap.

Vajon tényleg képes lesz csapatban dolgozni? Biztos nem fogja őket azonnal faképnél hagyni? Miért maradna velük?

 

Ha hagyjuk, hogy “Fluimucil Ábel” egy kicsit az agyunkra menjen a miértjeivel, és sorra szedjük a karakterek múltját és személyes motivációját, rögtön rájövünk miért nem tudjuk tovább írni a cselekményt. Ha az írói akaratnak megfelelően rángatjuk a karaktert, csakhogy leírhassuk azt a szuper jelenetet, amit már rég kitaláltunk, egy idő után érezni fogjuk, hogy valami nem stimmel. Ugyanez vonatkozik a világra is. Ha rosszul építjük fel a világképet, homok kerül a gépezetbe, ami végül lebénítja az egész rendszert. Kérdezzünk a történettől!

 

3) Miért kaptunk rossz véleményt?

Manapság (szerencsére) egyre inkább divat lett, hogy a friss írásokat másokkal véleményeztessük. Ez egy nagyon jó dolog, lévén egy külső szem sok mindent észre vehet, ami felett mi átsiklunk. Csakhogy a véleményező gyakran nem tudja megfelelőképpen szavakba önteni a gondolatait és ezzel gátolni fogja az írót.

– Blokkot okozhat a túlzott negatív vélemény. Egyértelműen az a kritika, ami nem tartalmaz semmilyen pozitívumot, letöri az író lelkesedését és arra fogja ösztönözni, hogy örökre letegye a tollat. Természetesen a legtöbb esetben a véleményezőnek nem ez a célja, csak rosszul kommunikálja a segítőszándékát.

Vegyünk pár mély levegőt, higgadjunk le és próbáljunk kérdezni ettől a személytől. Pl.: “Mi tetszett benne?”, “Milyennek láttad a karaktereket?”, “Szerinted miről szólt a történet?”, “Milyen volt a történet hangulata?”.

Ezekre a kérdésekre – ha valóban segítőszándékkal mondanak véleményt – általában higgadt, lényegretörő választ fogunk kapni, amiből sokat fogunk tanulni és ezáltal elkerüljük a blokkot.

 

– Furcsa módon ugyanígy problémás lehet a túlzásba vitt pozitív vélemény is, vagy a semmitmondó “jó volt”, “tetszett” egyszavasok. Mint írók szeretünk fejlődni, de ilyenkor csak azt érezzük, hogy “oké, örülök, hogy tetszik neki, de valami nem stimmel”. Ebben az esetben is nyugodtan kérdezzünk rá a számunkra fontos elemekre (karakterek, világkép, atmoszféra, stb.), hogy valódi véleményt kapjunk.

 

4) Ki(k)nek írunk valójában?

Ritka, de nem egyedi eset, hogy az író egyszerűen nem tudja kinek is ír. Amíg egy írókör tagja, addig tudja, hogy lesznek olvasói. Vagy a barátai, vagy az online portál látogatói, de amíg van visszajelzés valamilyen komment formájában, addig az író örül, hogy elolvasták a művét. De van az a szint, amikor az író nem kap külső visszajelzést. Nincsenek kommentek, és ez elbizonytalaníthatja, hogy valóban érdemes-e írnia.

Ebben az esetben érdemes tisztázni magunkban, hogy valójában kinek, vagy kiknek írunk. Írhatunk a családnak, a barátoknak, egy fanklubnak, de írhatunk csak a siker, vagy pusztán a kihívás kedvéért. Ezt azért érdemes tudnunk, hogy ha elbizonytalanodunk tudjunk honnan önbizalmat meríteni.

Szánjunk erre a kérdésre pár percet.

 

5) Játékok a blokkok ellen

Az alábbi írói játékokat egyrészről a saját szórakoztatásomra találtam ki, másrészt, hogy valahogy rávegyem magam az írásra. 🙂

 

Kezdőmondatok:

– Fogj meg egy könyvet, és lapozz arra az oldalra, ahány esztendős vagy. Ezen az oldalon az első mondat a novellád nyitómondata. (Ha üres oldal, lapozz a legközelebbi írott oldalra)

– Ragadj meg egy újságot, és a negyedik cikk első mondatát használd fel a novellád nyitómondatának.

– Gondolj egy névre. Most írd le, ahogy ezt a személyt leszólítod/leszólítják az utcán. Innen indul a novellád.

– Az jelenleg utoljára látott film/sorozat utolsó jelenetével indul a novellád.

 

Cselekményvázlatok:

– Menj be egy könyvesboltba, vagy menj fel egy könyvesbolt honlapjára. Az első három könyvcímből kell összehoznod a cselekményedet.

– Válaszd ki az egyik kedvenc előadód CD-jét, és nézd meg a dalcímeket. Most képzeld azt, hogy ezek fejezet címek.

– Válaszd ki egy lejátszási listádat, akár a gépeden, akár youtube-on. Állítsd be véletlenszerű lejátszásra. Az első 5 dalból írj egy novellát.

– Kérd meg egy ismerősöd, hogy mondjon neked három szót. Bármilyen szót mondhat, nem kell, hogy összefüggjenek. Ennek a három szónak szerepelnie kell a novelládban.

 

Sok sikert a blokkok leküzdéséhez!

(Írta: Agatha Keyguard)

Ezek is kedvedre valók lehetnek

Your email will not be published. Name and Email fields are required

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..